Biuletyn Informacji Publicznej

Obsługa osób niepełnosprawnych w Urzędzie - obsługa osób z trudnościami w komunikowaniu się

Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2011 r. Nr 209, poz. 1243 ze zm.) osoba doświadczająca trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się, zwana dalej „osobą uprawnioną”, ma możliwość skorzystania z następujących rozwiązań:

1. Załatwienie sprawy przy pomocy osoby przybranej

Ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania wprowadza możliwość skorzystania przez osobę uprawnioną z pomocy udzielanej przez osobę przybraną w kontaktach z organami administracji publicznej. Osobą uprawnioną może być osoba, która ukończyła 16 rok życia i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwianiu spraw w organach administracji publicznej.

Z pomocy osoby przybranej osoba uprawniona nie może skorzystać wyłącznie ze względu na zasady określone w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010  r. o ochronie informacji niejawnych (t. jedn. Dz.U. Nr 182, poz.1228).

2. Kontakt z urzędem za pośrednictwem środków wspierających komunikowanie się w szczególności poprzez:

  • korzystanie z poczty elektronicznej
  • przesyłanie faksów

3. Skorzystanie z pomocy tłumacza języka migowego albo przeszkolonego pracownika.

Osoba uprawniona, która będzie chciała załatwić sprawę w Urzędzie może skorzystać z pomocy tłumacza:

  • polskiego języka migowego (PJM),
  • systemu językowo – migowego (SJM),
  • sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN).


Obsługa osób uprawnionych

W celu uzyskania pomocy tłumacza języka migowego, osoba uprawniona winna zgłosić taką potrzebę w dowolnej formie (np. pisemnie, za pomocą e-maila, telefonicznie przy pomocy osoby trzeciej, za pomocą faksu itp.), co najmniej 3 dni robocze przed przewidzianym terminem kontaktu i jednocześnie wskazać wybraną metodę komunikowania się (PJM, SJM lub SKOGN):


Na adres:

Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych
ul. Wspólna 2/4
00-926 Warszawa

Fax:

22-661-90-73

Punkt Informacyjny UDSKiOR:

Pokój N041
Wejście od ul. Żurawiej 3/5
Czynny:

    • Poniedziałek - 8.15-13.00, 13.30-18.00
    • Wtorek - piątek - 8.15-13.00, 13.30-16.15

tel. 22-661-81-29, 22-661-87-06
e-mail: info@udskior.gov.pl

Świadczenie jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721 Nr 171, poz. 1016, która zgłosi chęć skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego.

Rejestr zmian:

Data Autor Czynność
2012-09-28, 10:43 Radosław Dubisz Zmieniono atrybuty dokumentu o ID="434".
2012-09-28, 10:42 Radosław Dubisz Zmieniono atrybuty dokumentu o ID="434".
2012-09-28, 10:41 Radosław Dubisz Zmieniono treść elementu o ID="730".
2012-09-28, 10:41 Radosław Dubisz Dodano nowy element o ID="730".
2012-09-28, 10:40 Radosław Dubisz Zmieniono atrybuty dokumentu o ID="434".